هوشمند سازی ساختمان

آشنایی با تجهیزات هوشمند ساختمان

تجهیزات هوشمند ساختمان

اصطلاح هوشمندسازی معمولا برای انجام کارها به کمک تلفن همراه هوشمند به کار برده می شود. اما بعضی تجهیزات که امروزه آن ها را با عنوان گجت های هوشمند می شناسیم نیز مفهومی از هوشمندسازی را در اختیار کاربر قرار می دهند.

در پاسخ به این سوال که هوشمندسازی ساختمان چیست ابتدا یک جواب ساده و کلی می دهم و در ادامه به بررسی کامل این موضوع می پردازم. به طور خلاصه هوشمندسازی ساختمان یعنی ” کنترل تجهیزات الکتریکی داخل ساختمان به کمک تلفن همراه هوشمند”. هوشمندسازی ساختمان سطوح مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

هوشمند سازی ساختمان ، یکی از خدمات تیم آناهیتا میباشد. یکی از مزایای آناهیتا مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان است. برای مشاوره رایگان با متخصصین این حوزه از طریق لینک زیر اقدام کنید.

کلیک کنید

مشاوره رایگان جهت هوشمند سازی ساختمان

فواید استفاده از تجهیزات هوشمند ساختمان

مزایای اصلی استفاده از BMS را می­ توان به 3 محور اصلی زیر تقسیم نمود :

1 – صرفه­ جویی انرژی و کاهش هزینه ­های نگهداری

2 – ایمنی

3 – افزایش سطح رفاه و آسایش

در ادامه با انواع این سیستم ها آشنا خواهیم شد.

سیستم های امنیتی و کنترل تردد ساختمان

زیاد شدن ساختمان ها منازل و ادارات نشان دهنده لزوم محفاظت از آن ها توسط فناوری های هوشمند است. این سیستم ها شامل دو بخش هستند: قسمت فرستنده و قسمت گیرنده.

افراد با در اختیار داشتن قسمت گیرنده می توانند در صورت وقوع هر تهدیدی از آن اطلاع یابند. بخش فرستنده هم می توان در نزدیکی وسایل گرانبها که قصد حفاظت از آن ها را داریم، قرار دهیم. مثلا سیستم های مادون قرمز در نزدیکی وسایل گران قیمت نصب می شوند که به محض وقوع حرکت در حوالی قسمت فرستنده، سنسور ها متوجه آن شده و از طریق گیرنده برای افراد پیام هشدار می فرستند.

قفل هوشمند

همچنین می توان از سوئیچ های مغناطیسی در کنار درها و پنجره ها استفاده کرد. لحظه ای که در یا پنجره ای باز شود، این سوییچ ها عمل کرده و هر زمان هشداری به وجود آید زنگ هشدار به کار می افتد و کاربر از این اتفاق مطلع خواهد شد.

ویژگی های یک سیستم کنترل تردد هوشمند

برای این که بتوانید انتخاب درستی داشته باشید بهتر است با ویژگی‌های دستگاه‌های کنترل تردد بیشتر آشنا شوید. برخی از ویژگی‌های این نوع دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

ویژگی تنظیم سطح دسترسی برای افراد مختلف

دستگاه‌های کنترل تردد این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که بتوانید برای افراد مختلف سطح دسترسی‌های متفاوتی را مشخص کنید. این ویژگی برای سازمان‌هایی که پرسنل زیادی دارند اما می‌خواهند فقط به افراد محدودی اجازه دسترسی به برخی مکان‌ها را بدهند؛ بسیار کارآمد است.

نگهداری اطلاعات مربوط به ورود و خروج افراد

اطلاعات مربوط به ورود و خروج افراد به مکان‌هایی که در آن‌ها از دستگاه‌های کنترل تردد استفاده می‌کنند؛ در حافظه دستگاه یا پایگاه داده سیستم کنترل تردد ثبت و نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز به آنها مراجعه کرده و اطلاعات گذشته را بررسی کنید.

نظارت از راه دور

این ویژگی برای افرادی که نمی‌توانند به طور مستمر در محل کارشان حضور داشته باشند اما در عین حال می‌خواهند بر وضعیت تردد کارمندان‌شان نظارت داشته باشند؛ مفید است.

بیشتر بخوانید:

پیمانکاری برق ساختمان

روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند یکی از راههای ساده و موثر برای تغییر خانه به خانه ای هوشمندتر است که می توانید تمام چراغ های خانه خود را از همه جا به طور کامل کنترل کنید. امروزه استفاده از روشنایی هوشمند بیش از گذشته رواج یافته است و کاربران زیادی هستند که از آن در مکان های مختلف خانه خود مانند اتاق نشیمن ، راهرو و اتاق خواب استفاده می کنند. ورودی خانه مکانی است که سیستم روشنایی اتوماتیک بیش از سایر نقاط در آن استفاده می شود. جالب است بدانید که این سیستم ها برای فضای باز ، حیاط و باغ ها هم استفاده می شود.

سیستم روشنایی هوشمند به شما کمک می کند تا میزان و نوع چراغ های منزل را به راحتی و از راه دور کنترل کنید که همین باعث صرفه جویی در انرژی کنترل می شود .

روشنایی هوشمند

ملزومات مورد نیاز برای یک سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند معمولا با یک شبکه پیاده سازی می‌گردد. شبکه از طریق یک hub که در router قرار می‌گیرد کنترل می‌گردد. router اتصال اجزای دیگر شبکه مثل گوشی هوشمند را با لامپ‌ها ممکن می‌سازد و لامپ‌ها نیز از طریق hub به router مرتبط می‌شوند. بعضی از سیستم‌ها امکان اتصال از خارج از منزل را نیز دارند. مثلاً می‌توان در مواقعی که در منزل حضور نداشته باشیم، لامپ‌ها را شب‌ها روشن یا خاموش نماییم

بعضی از سیستم‌ها نیز نیاز به hub ندارند. مثلاً سیستم LIFX مستقیماً امکان اتصال به WIFI را دارد. این سیستم‌ها علاوه بر لامپ‌ها تجهیزات و قطعات جانبی دیگری نیز مثل انواع دیمرها یا سنسورهای تشخیص حرکت را نیز شامل می‌شوند. انواع پیشرفته‌تر آنها نیز امکان ارائه سرویس‌های پیشرفته را دارند این سرویس امکان برنامه ریزی‌های پیشرفته‌تر برای ایجاد سناریوهای شرطی و چند لایه را مهیا می‌نماید مثلاً می‌توان با اعمال شرط‌ها، بسته به شرایط مختلف، دستورات متفاوت یا ترکیبی را فعال نمود.

تجهیزات هوشمند کنترل سرمایش و گرمایش

از آن جا که بخش عمده زندگی بشر امروزی در داخل ساختمان می گذرد . ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی در ساختمان ، خواه محل کار باشد یا منزل دارای اهمیت بسیاری است. مهمترین بخش آن فراهم کردن هوایی مطبوع برای ساکنین ساختمان با توجه به نوع فعالیت آنهاست. زیباترین و گرانبهاترین ساختمانها در صورتیکه فاقد سیستم تهویه مطبوع مناسب باشند قابل سکونت نخواهند بود . از مهم ترین وظایف یک سیستم تهویه مطبوع عبارتند از: کنترل دما ، رطوبت و سرعت وزش هوا ، زدودن گرد و غبار تعفن و سایر آلودگی های هوا و در صورت لزوم از بین بردن میکروب ها و باکتریهای معلق در هوا ، گرمایش و سرمایش هوا متناسب با فصل. همچنین می توان حالات مختلف دمایی را برای خواب، میهمانی، صرف غذا، مسافرت، جلسات، ورزش و… تعریف کرد که بصورت خودکار و در ساعات تعریف شده اعمال گردند.

کنترل سیستمهای سرمایش و گرمایش اگر با تنظیم دمای محیط در موقعیت و ساعات مختلف همراه گردد می تواند ضمن صرفه جویی مناسب در هزینه های انرژی راحتی و آسایش بسیاری را با خود به دنبال داشته باشد. با امکاناتی که هوشمند سازی ساختمان در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد، امکان کنترل سیستم گرمایش و سرمایش بر اساس دمای محیط، میزان مصرف انرژی و وضعیت روشنایی و پرده‌ها فراهم می‌گردد.

سیستم تهویه هوشمند

ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند از جمله تجهیزات کنترل سیستم گرمایش و سرمایش به حساب می‌آید که دمای خانه را به صورت هوشمند تنظیم می‌کند. این ترموستات با توجه به سنسور دمایی که دارد متوجه دما می‌شود و می‌تواند دمای محیط را با توجه به برنامه داده شده و شرایط آب و هوایی بر اساس گرما و سرما برنامه ریزی کند و با گوشی هوشمند از راه دور قابل کنترل می‌باشد. مهمترین ویژگی این ترموستات ها مدیریت مصرف انرژی و نهایتا جلوگیری از هدر رفتن آن است.

انواع ترموستات هومشند عبارتند از:

  • ترموستات هوشمند رادیاتور
  • ترموستات دیواری هوشمند داکت اسپلیت
  • ترموستات دیواری هوشمند پکیج رادیاتور
  • ترموستات دیواری هوشمند گرمایش از کف
  • ترموستات دیواری هوشمند فن کوئل

تجهیزات هوشمند کنترل سیستم vrv و vrf

در تکنولوژی vrvو vrf با استفاده از تجهیزات هوشمند، می توان دما، میزان دورفن و مد کاری سیستم را از طریق کنترلر مرکزی هوشمند مخصوص این تجهیزات و همچنین از طریق اپلیکیشن موبایل کنترل و مدیریت نمود. به علاوه اینکه با توجه به دمای محیط می توان سناریوهای متنوعی جهت استفاده بهینه از تجهیزات vrv و vrf ایجاد کرد.

vrf

در تجهیزات کنترل سیستم گرمایش و سرمایش vrv با قرار گرفتن یک یونیت خارجی با ظرفیت مورد نیاز می‌توان میزان گرما و سرما را برای هر فضا تامین کرد. هر سلول یونیت خارجی دو کمپرسور با دو اینورتر دارد. در زمان استارت، کمپرسور با کمترین جریان برق، سیستم را وارد مدار می‌کند. روند کار این سیستم با توجه به فضای مورد تهویه می‌باشد. تجهیزات کنترل سیستم گرمایش و سرمایش vrv مزیت های زیادی دارند. با کمک این سیستم نیازی نیست برای گرم یا خنک کردن فضاهایی که از آنها استفاده نمی‌شود، هزینه و انرژی هدر داد. به خاطر فن آوری اینورتر، کمپرسورها می‌توانند با سرعت خیلی کم نیز کار کنند که باعث صرفه جویی انرژی می‌شود. تجهیزات کنترل سیستم گرمایش و سرمایش vrv برای فضاهای داخلی خیلی بزرگ طراحی نشده‌اند.

سایر تجهیزات هوشمند ساختمان

بلندگوهای هوشمند

بلندگوها علاوه بر اینکه صدای موسیقی را با کیفیتی فوق‌العاده پخش می‌کنند به شما امکان می‌دهند بدون استفاده از دست‌ها، خانه هوشمند خود را کنترل کنید

پرده‌های هوشمند

در این آینده‌ی جدید و درخشان، چه در رختخواب باشید و چه روی مبل، در خانه هوشمند می‌توانید پرده‌ها را کنترل کنید. دیگر برای جلوگیری از تابش خیره‌کننده‌ی خورشید و یا آشکار کردن نور گرم آن از زیر پرده نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. شما می‌توانید با چند کلمه یا چند ضربه در برنامه‌ی خانه هوشمند، این کارها را انجام دهید

تجهیزات هوشمند ساختمان

لوازم خانگی هوشمند

تقریبا هر دستگاهی می‌تواند طی چند سال آینده، بخشی از سیستم اتوماتیک‌سازی خانه‌ها شود. یخچال‌های هوشمند، ماشین لباسشویی‌ها، ماشین ظرف‌شویی و فرهای هوشمند در حال حاضر وجود دارند. لوازم خانگی کوچکتر مانند قهوه‌ساز و آرام‌پز متصل به سیستم نیز مدتی است که وجود دارد.

جمع بندی

در این مقاله نکات مهمی در مورد تجهیزات هوشمند ساختمان بیان شد نکاتی مثل: روشنایی هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و… .علاوه بر آن برای بازسازی ساختمان و اجرای انواع سیستم هوشمند، تیم آناهیتا را به شما معرفی کردیم که یکی از متخصص ترین تیم ها در زمینه ساخت و ساز میباشند.

کلیک کنید

مشاوره رایگان جهت هوشمند سازی ساختمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن