طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان ، آخرین مرحله ای است که میتواند به بنای شما جلوه ی زیبایی بدهد. در این مقاله با انواع سبک ها و مدل های طراحی نمای ساختمان آشنا خواهید شد.

 

بازسازی ساختمان ، یکی از خدمات تیم آناهیتا میباشد که شامل موارد مختلفی مثل طراحی دکوراسیون،بازسازی خانه قدیمی ، هوشمند سازی ساختمان و… میشود. یکی از مزایای آناهیتا مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان است. برای مشاوره رایگان با متخصصین این حوزه از طریق لینک زیر اقدام کنید.

کلیک کنید

مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان

انواع مصالح در طراحی نمای ساختمان

ابتدا به بررسی انواع نمای ساختمان از نظر مصالح کاربردی میپردازیم، سپس تنوع سبک ها را بررسی خواهیم کرد.

1- استفاده از آجر در طراحی نمای ساختمان

نمای آجر از جمله نماهایی است که از گذشته تا حالا مورد استقبال قرار گرفته است. آجر در انواع مختلف ساخته و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. طراحی نمای ساختمان آجری به دلیل بالا بودن تنوع آجرها بسیار محبوب است و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند.

آجرنما ساختمان، به صورت ساده و یا دکوری قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا به ساختمان می بخشد. از جمله انواع آجر می توان به آجر نما نسوز، آجر نما طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، لعاب دار حصیری، آجر نما سفید، آجر نما قرمز، کارتنی، دکوراتیو، کف فرش، آجر نما زرد، رستیک، شاموتی، آجر نما نسوز سفید، آجر نما نسوز قرمز، آجر نما نسوز انگلیسی، آجر نما پلاک و قزاقی اشاره نمود.

طراحی نمای ساختمان

2- نمای کامپوزیتی

طراحی نمای ساختمان کامپوزیت بر مبنای استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم انجام میشود. از مزایای کامپوزیت نما می توان به وزن سبک، تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو، مقاومت حرارتی، رطوبتی و صوتی اشاره نمود.

در حال حاضر نماسازی اکثر ساختمان های مدرن با ورق های رنگارنگ کامپوزیت صورت می گیرد، چون زیبایی این نما فوق العاده است اما قیمت بالا یکی از معایب نما کامپوزیت به شمار می رود که امکان استفاده از آن را برای تمام افراد فراهم ننموده است.

3- استفاده از سیمان در طراحی نمای ساختمان

نمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن ارزان می باشد. سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال کرد. نماکاری ساختمان با سیمان با استفاده از بهترین مواد صورت می گیرد تا سطح کار از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

نمای سیمانی از مقاومت لازم در برابر حریق برخوردار است و در صورت بروز آتش سوزی از انتشار آن جلوگیری می کند. در اجرای نما سیمانی ساختمان از سیمان سفید و یا سیمان رنگی استفاده می شود که هر کدام زیبایی خود را دارد.

لازم به ذکر است که شستشوی نمای سیمانی بسیار آسان است، از این رو این نما را می توان نمایی ساده و در عین حال زیبا برای ساختمان دانست.

از جمله معایب استفاده از نمای سیمانی این است که امکان شکستگی و ترک خوردگی در آن وجود دارد و عایق صوتی ضعیفی می باشد. همچنین گرد و خاک را به راحتی به خود جذب می کند.

بیشتر بخوانید:

مدیریت پیمان چیست ؟

4- استفاده از سنگ در طراحی نمای ساختمان

نمای سنگی از جمله نماهای لوکس است که همواره زیبایی و جذابیت خود را در طول زمان های مختلف به نمایش می گذارد و با استفاده از انواع سنگ ساختمانی اجرا می شود.

قیمت سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که برای زراحی نمای ساختمان استفاده می شوند، بالاتر است. نمای رومی یکی از نماهای سنگی است که زیبایی حیرت آوری به ساختمان می بخشد.

در سنگ نمای رومی از سنگ مرمر، سنگ تراورتن و سنگ گرانیت استفاده می شود که هر کدام زیبایی و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. نمای سنگی سالیان سال ماندگار است و در برابر عوامل مختلف نظیر باد، باران، برف، نور خورشید و گرد و غبار مقاوم می باشد.

سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می شود باید از مقاوم و مستحکم باشد، در غیر این صورت در اثر انقباض و انبساط دچار ترک خوردگی خواهد شد. نمای سنگی ساختمان مسکونی و یا سایر بناها نیازمند مراقبت می باشد و هر چند وقت یکبار، نماشویی آن الزامیست.

طراحی نمای ساختمان

5- استفاده از شیشه در طراحی نمای ساختمان

نمای شیشه ای ساختمان از جمله پرطرفدارترین نمای ساختمانی است که در تمام ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری به چشم می خورد. این نوع نما، نقش بسزایی در تامین نور برای فضای داخلی به عهده دارد.

شیشه به دلیل بازتاب نور از جذابیت بالایی برخوردار است و استفاده از آن در نمای شیشه ای اسپایدر گرفته تا نمای شیشه ای فریم لس علاوه بر زیبایی، نور و گرمای لازم را به دلیل عبور نور برای ساختمان تامین می کند. اصولاً در اجرای نمای شیشه ای از شیشه سکوریت و یا شیشه رفلکس استفاده می شود.

6- استفاده از چوب در طراحی نمای ساختمان

یکی از زیباترین نماهای ساختمانی، نمای چوبی است که این روزها در ساخت خانه های مدرن اجرا می شود. ترکیب چوب با سایر مواد نظیر فلز و شیشه زیبایی نما را دوچندان می کند و آن را خاص تر جلوه می دهد.

چوب ترمووود نوعی چوب نما است که از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار می باشد. از ویژگی های این چوب نما می توان به سختی بالا، مقاومت در برابر صوت، قابلیت شکل پذیری و برش کاری و تجدیدپذیری اشاره کرد.

طراحی نمای ساختمان

 

انواع سبک های طراحی نمای ساختمان

نمای مدرن

نمای مدرن به متریال‌ها، رنگ‌ها و اشکال ساده و خاص تمایل دارد تا به عناصر یک طراحی مدرن روح و زندگی ببخشد. این نما فارغ از هرگونه جزئیات، پیچیده است و تنها بر عملکرد و فرم مینیمال به جای تزئینات شلوغ و پرجزئیات تأکید می‌کند. به عبارتی، مینیمالیسم به عنوان مهمترین عنصر در طراحی نمای مدرن شناخته می‌شود. معماری مدرن یا معماری مدرنیستی یک حرکت انقلابی در این حوزه محسوب می‌شود که مبتنی بر فنآوری‌های جدید و ابتکاری در طراحی نما است.

این سبک طراحی در نیمه اول قرن بیستم بوجود آمد و پس از جنگ جهانی دوم تا دهه 1980، سبک غالب طراحی نمای ساختمان بود. در اروپا که خواستگاه اصلی این جنبش بود، سبک مدرن جای خود را به سبک پست مدرن داد. با این که چنین جریانی در ایران هیچ وقت وجود نداشت! اما اکنون در معماری شهری کشور به ویژه در تهران، می‌تواند ردپای نمای مدرن را مشاهده کرد.

ویژگی های نمای مدرن

از جمله ویژگی‌های نمای مدرن به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • سادگی و عملکردی بودن
  • امکان طراحی نما با به کارگیری و استفاده از مصالح متنوع جدید و سنتی و ترکیبی از هر دو، مصالحی هم چون کامپوزیت، آجر، سنگ، چوب، بتن، شیشه و…
  • استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در طراحی مصالح و روش‌های اجرا و ساخت
  • امکان ایجاد تناسب با بودجه کارفرما و اقتصادی بودن این شیوه
  • طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای کلاسیک و نئو کلاسیک و یا رومی

استفاده از المان های مخصوص و منحصر به فرد در طراحی نمای ساختمان به بنا چهره ای زیبا و مشخص می دهد. طراحی نما رومی سبکی الهام گرفته از معماری روم باستان با ستون و المان های مجلل است.  به این نوع طراحی ، طراحی نمای نئوکلاسیک نیزمی گویند.به کار بردن انواع ستون از متریال های مختلف و همینطور استفاده از سنگ و چوب در این نوع طراحی نما به ساختمان زیبایی دو چندان می دهد.

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای مینیمال

سبک ساده گرایی یا مینیمالیسم نوعی دیگر از طراحی نماست که موارد آن در ایران چندان نیست. در طراحی نمای مینیمال همانطور که از نامش نیز پیداست اصل در سادگی، نفی هرگونه تزئینات زاید، کاربرد ساده و صریح فرم ها و استفاده از تعداد محدودی از مصالح است.
در این سبک مصالح بکار رفته معمولاً یک یا دو مصالح بوده و بسیار به ندرت تعداد مصالح بیشتر از دو نوع می شود. در ایران تعداد کمی از این نوع نماها طراحی و ساخته شده است و انتظار می رود در آینده تعداد اینگونه نماها بیشتر شده و از تعداد نماهای با مصالح متعدد و فرم های شکسته کاسته شود.

طراحی نمای ساختمان

 نمای تلفیقی

در این نوع طراحی که بیشتر در ساختمان های اداری و تجاری کاربرد دارد ،از ترکیب شیشه، سنگ و کامپوزیت استفاده میشود. ویژگی این گونه طراحی در این است که انواع متریال ها در طراحی نمای ساختمان تلفیقی کاربرد داشته و می توان از آنها استفاده نمود . با ایجاد موج و طرحهای تلفیقی های بر روی نما میتوان بر زیبایی هر چه بیشتر آن افزود.

 نمای ایرانی اسلامی

در این نوع طراحی نمای ساختمان که بیشتر در ساخت مساجد و اماکن مذهبی کاربرد دارد از مصالحی همچون سنگ و کاشی و آجر استفاده می شود و بیشتر در تزئینات آن از نقوش اسلیمی استفاده میشود. طراحی نمای اسلامی دارای ویژگی منحصر به فرد و المان های مشخصی است که این گونه طراحی ها را شاخص نموده است.

طراحی نمای ساختمان

ویژگی های نمای ایرانی اسلامی

در طراحی این نما از عناصر معماری اسلامی استفاده میشود.این عناصر شامل موارد زیر می باشد.

  • قوس ها
  • کاربندی و مقرنس
  • کتیبه ها
  • ستون ها
  • گره ها

در طراحی نمای اسلامی تناسبات عناصر با کل نما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مصالح به کار رفته در این نماها معمولا کاشی و آجر و سنگ است .از این سبک بیشتر در اماکن مذهبی شامل مساجد،حسینیه ها ،مصلی ها و امام زاده ها استفاده میشود.

مشاوره رایگان طراحی نمای ساختمان

برای مشاوره جهت بازسازی ساختمان و طراحی نمای ساختمان، از طریف لینک زیر با کارشناسان اناهیتا در تماس باشید

کلیک کنید

مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن