مدیریت پیمان چیست

مدیریت پیمان چیست ؟

مدیریت پیمان چیست ؟ توجه کنید که قرارداد مدیریت پیمان با قرارداد مشارکت در ساخت متفاوت میباشد. در این مقاله به بررسی مدیریت پیمان توسط متخصصان آناهیتا خواهیم پرداخت

مدیریت پیمان ، یکی از خدمات تیم آناهیتا میباشد. یکی از مزایای آناهیتا مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان است. برای مشاوره رایگان با متخصصین این حوزه از طریق لینک زیر اقدام کنید.

کلیک کنید

مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان

مدیریت پیمان چیست ؟

مدیریت پیمان همان طور که از اسمش مشخص است، روشی است که در آن کارفرما، یک شرکت یا یک شخص را مشخص می کند تا مدیریت اجرای یک پروژه را عهده دار شود. بنابراین تعیین روش های اجرای پروژه و تعیین چارت سازمانی و استخدام نیرو از وظایف پیمانکار است. در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد اینکه مدیریت پیمان چیست ارائه شده است .
در این روش پیمانکار، بابت مدیریت پروژه درصدی از هزینه های انجام شده را دریافت می دارد . این هزینه ها معمولاً شامل هزینه تهیه موارد قرارداد و هزینه اجرا می باشد ولی قبل ازهزینه های صورت گرفته باید توافق طرفین درنظر گرفته شود ، این پیمان به سود طرفین می باشد چون کارفرما هیچ سودی به پیمانکار پرداخت نمی کند فقط هزینه موارد لازم در قرارداد ، مدیریت طرح، نیروی انسانی و ماشینی را پرداخت می نماید، بنابراین در هزینه پیمان صرفه جویی می شود. از طرفی دیگر پیمانکار هزینه ای بابت اجرا پرداخت نمی کند و تعهدات را بر عهده نمی گیرد و فقط به خاطر تخصص در مدیریت مبلغی به صورت درصدی از کل هزینه ها دریافت می کند. سرعت و کیفیت ساخت پروژه در این روش نسبت به دیگر روش ها بالاتر است.

مزایای مدیریت پیمان چیست :

1- در صورتی که مدیر پیمان از ابتدای مراحل طراحی به کار گرفته شود با هماهنگی تیم طراح قادر است تجربه های مربوط به ساخت را در طراحی ها اعمال نماید.

2- در خصوص اینکه نظارت بر عملیات اجرایی بر عهده مدیر پیمان می باشد بنابراین نیازی به نظارت مهندسین مشاور نیست.

3- حضور مدیر پیمان باعث ایجاد هماهنگی بین پیمانکاران ساخت و رفع مشکل آنها می گردد.

4- مدیر پیمان یک عضو از تیم کارفرماست که تنها هدفش جلب رضایت کارفرما و ادامه همکاری با آن در پروژه های دیگر خواهد بود.

5- از آنجایی که قراردادهای ساخت توسط مدیریت پیمان می باشد کلیه خطرات ناشی از عملیات ساخت نیز به مدیر پیمان منتقل شده و مسئولیت صحت عملیات اجرایی بر عهده مدیریت پیمان خواهد بود.

6- پرداخت دستمزد و پاداش مدیر پیمان متناسب با هزینه اجرای پروژه خواهد بود که این نیز به نوبه خود منافع قابل توجهی برای کارفرما دارد.

7- از آنجایی که تعیین وقت و زمان بصورت مستقیم تحت نظر مدیر پیمان است او همچنان تلاش می کند بدون اتلاف وقت به اتمام پروژه ها در کوتاهترین زمان ممکن بپردازد.

مدیریت پیمان چیست

نقش مشاورین در مدیریت پیمان چیست ؟

یکی از ارکان اصلی در مدیریت پیمان مشاورین هستند. مشاورین با نظرات کارشناسانه و دقیق خود باعث می شوند تا ریسک اجرای پروژه تا حد زیادی کاهش پیدا کند. مشاورین را می توان به عنوان حلقه میانی در زنجیره مدیریت پیمان در نظر گرفت چرا که آن ها نظرات و خواسته های کارفرما را به طور کامل بررسی می کنند و خواسته های قانونی و فنی را به طور دقیق به پیمانکار منتقل می نمایند. گاهی اوقات ممکن است برخی خواسته های کارفرما غیر قانونی باشد بدون اینکه خودش بداند. نقش مشاور در اینگونه موارد این است که خواسته های غیر فنی، غیر مجاز و غیر اصولی را از لیست خواسته های کارفرما حذف نماید و هرآنچه که موجب تاخیر در روند اجرای پروژه می شود را به سرعت تشخیص دهد. لازمه یک مشاوره دقیق و حرفه ای آشنایی کامل به اصول مهندسی و مسائل فنی می باشد. بنابراین در انتخاب مشاور دقت بالایی داشته باشید. حضور مهندسین کاربلد و حرفه ای در مجموعه آریاز دیزاین این اطمینان خاطر را به شما خواهد داد که بی شک هیچکدام از گام های آنان خارج از حیطه قانون و اصول مهندسی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

طراحی نمای ساختمان

قرارداد پیمان مدیریت چیست

در روش پیمان مدیریت، مدیر به صورت عضوی از تیم کارفرما و بر اساس حق الزحمه تعیین و توافق شده به انجام خدمات مدیریت در زمینه ساخت می پردازد.

انواع قراردادهای مدیریت پیمان

در روش پیمان مدیریت، مدیر به صورت عضوی از تیم کارفرما و بر اساس حق الزحمه تعیین و توافق شده به انجام خدمات مدیریت در زمینه ساخت می پردازد.

قرارداد مدیریت پیمان یک قرارداد خاص نیست بلکه انواع و اقسام گوناگونی دارد که در ادامه به تعدادی از مهمترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • قرارداد پرداخت کلی

در این نوع قرارداد دو نوع هزینه وجود دارد که هزینه های ثابت و هزینه های شناور می باشند. پیمانکار تعهد دارد که موارد تنظیم شده در قرارداد را در قالب یک هزینه ی مشخص و تعیین شده به اتمام برساند.

  • قرارداد سنجشی

در این نوع قرارداد در ابتدا نمی توان پیش بینی دقیقی در مورد هزینه ها انجام داد و باید تا پایان کار منتظر ماند. در واقع هزینه ها در ابتدای کار به طور تقریبی تعیین می شوند اما هزینه دقیق در انتهای کار مشخص می شود.

  • قرارداد مدیریتی

چنانچه پروژه ساخت و ساز بسیار پیچیده و وسیع باشد نمی توان به یک پیمانکار اکتفا کرد و کارفرما باید از یک شرکت متخصص برای نظارت و هماهنگی امور کمک بگیرد. در واقع نیاز به یک پیمانکار تخصصی می باشد تا در کنار پیمانکار اصلی پروژه را پیش ببرد.

  • قرارداد طراحی و ساخت

در این نوع قرارداد کارفرما به طور واضح و دقیق خواسته های خود را به پیمانکار اعلام می کند و پیمانکار نیز به تنهایی از صفر تا صد طراحی و ساخت پروژه را قبول می کند.

  • قرارداد ساخت و توسعه

در این نوع قرارداد تمامی وظایف و اختیارات پیمانکار در همان ابتدا در بخش های مختلف پروژه مشخص می شود و پرداخت ها بر اساس میزان درصد پیشرفت پروژه صورت می گیرد. پیمانکاران باید طبق برنامه اجرایی که توسط کارفرما تهیه شده و با نظارت او تمام مسئولیت های خود را انجام دهند و دائما به او گزارش کار بدهند.

مدیریت پیمان چیست

نکات مهم قرارداد مدیریت پیمان چیست ؟

عنوان قرارداد

اسمی که برای قرارداد تعیین می شود را عنوان قرارداد می نامیم.

اگر نام معین شده با مفاد قرارداد همخوانی نداشته باشد، نوع قرارداد و شرایط آن مطابق با قصد و عملکرد طرفین، ملاک قضاوت و حل اختلاف قرار می‌گیرد.

قراردادهای پیمانکاری می‌توانند عناوینی مانند قرارداد طراحی، تدارکات، ساخت / قرارداد تدارکات، ساخت / قرارداد کلید در دست و یا قرارداد پیمان مدیریت … داشته باشند.

موضوع قرارداد مدیریت پیمان چیست ؟

کارشناسان و متخصصان مربوطه با توجه به کاری که باید صورت گیرد، تمام مسائل و شرایط آن را در قرارداد توضیح می دهند تا از بروز هر گونه مشکل و اختلاف در اجرای عملیات جلوگیری به عمل آورند.

موضوع قرارداد گاهی می تواند عبارت کوتاهی باشد و یا گاهی فنی تر و تخصصی تر می باشد که با جزئیات کامل تحت عنوان شرح کار به طور مبسوط و کامل توضیح داده می شود و ضمیمه قرارداد می گردد.

موضوع قرارداد با توجه به مدیریت فنی و اجرایی پروژه که بر اساس نقشه ها و مدارک و اسناد تأیید شده توسط مالک، نظام مهندسی و ناظر می باشد باید به طور دقیق توضیح داده شود.

حق بیمه توسط مدیر مدیریت پیمان چیست ؟

مدیر باید بیمه ماهانه و بیمه حوادث کارگران و تمامی عوارض و حقوق دولتی متعلقه را پس از تأیید کارفرما پرداخت نماید.

همچنین پس از خاتمه کار فاکتوری ازحساب بیمه و سایر پرداختی‌ها را به کارفرما تحویل بنماید.

مشخص کردن وظایف پیمانکار

پیمانکار موظف است صورت هزینه‌های انجام شده با تأیید مهندس ناظر را تهیه نماید و آن را حداکثر هر …. روز یک بار به کارفرما ارائه نماید.

شرح وظایف پیمانکار باید به طور مبسوط مشخص گردد. وظایفی مانند برآورد کردن هزینه های مربوط به پروژه، شروع عملیات با تأیید کارفرما، اجرا و پیشرفت پروژه مطابق با نقشه ها و ضوابط و مقررات ملی ساختمان، تعیین پیمانکاران جزء، عقد قرارداد با پیمانکاران جزء، تهیه و تأمین مصالح، ابزارآلات و ماشین آلات، اخذ انشعابات آب، برق، گاز به نمایندگی از کارفرما، حسابرسی هزینه ها، ارائه گزارش حسابرسی هزینه ها به کارفرما در فواصل زمانی معین و غیره می تواند در قرارداد به عنوان وظایف پیمانکار قید گردد که شرایط و جزئیات بیشتر در این مورد مربوط به توافق صورت گرفته میان کارفرما و پیمانکار می شود.

دانلود رایگان نمونه قرارداد مدیریت پیمان

مدیریت پیمان چیست

مشخص کردن وظایف کارفرما

مدیر باید با توجه به نقشه‌ها و مشخصات فنی و اجرایی، هزینه‌های اجرایی پروژه را برآورد اولیه نماید و پس از تأیید کارفرما شروع به عملیات اجرایی نماید. مدیر در حقیقت امین کارفرما بوده و موظف است تا در تمام مراحل اجرای ساختمان رعایت ضابطه و صلاح کارفرما بنماید.

وظایفی از قبیل شرایط پرداخت هزینه های پروژه، تأمین منابع مالی در مدت زمان تعیین شده، شرایط همکاری با پیمانکار برای اجرا و پیشبرد پروژه مانند پرداخت دستمزدها به موقع، تنظیم وکالت نامه ها و معرفی نامه های مورد نیاز و غیره می تواند به عنوان وظایف کارفرما در قرارداد قید شود.

کلیک کنید

مشاوره رایگان مدیریت پیمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن