پیمانکاری برق ساختمان

پیمانکاری برق ساختمان

پیمانکار برق ساختمان کیست؟ در مطالب قبلی در مورد مدیریت پیمان بطور مفصل بحث کردیم و نمونه قرارداد مدیریت پیمان هم بررسی کردیم. حال در این مطلب بطور اختصاصی در مورد پیمانکاری برق ساختمان بحث خواهیم کرد.

مدیریت پیمان و هوشمند سازی ساختمان ، یکی از خدمات تیم آناهیتا میباشد. یکی از مزایای آناهیتا مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان است. برای مشاوره رایگان با متخصصین این حوزه از طریق لینک زیر اقدام کنید.

کلیک کنید

مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان

پیمانکار برق ساختمان کیست؟

با توجه به ماده ۷ شرایط عمومی پیمان، می‌توانیم تعریف حقوقی پیمانکار را به صورت زیر پیدا کنیم:

«شخصی حقوقی یا حقیقی که یک طرف قرارداد (پیمان) بوده و اجرای موضوع موردتوافق (پیمان) را بر اساس سندها و مدارک موجود در نمونه قرارداد بر عهده می‌گیرد.»

بر اساس تعریف بالا یک پیمانکار برق، شخصی حقیقی یا حقوقی است که در رابطه با موضوعات برقکشی ساختمان و موارد فنی آن تبحر دارد و بر اساس یک نمونه قرارداد پیمانکاری برق که با کارفرمای خود امضا کرده است، اقدام به اجرای عملیات برق‌کشی ساختمان و یا هر فعالیت موردتوافق دیگری که در اسناد قرارداد ذکر شده است، می‌کند.

اگر قصد هوشمند سازی ساختمان خود را دارید حتما قبل از شروع همکاری با پیمانکار از تجربه و آشنایی او با تجهیزات هوشمند ساختمان مطلع شوید.

انواع پیمانکاری برقی چیست و چه وظایفی بر عهده آن‌هاست؟

یکی از سؤالاتی که معمولاً در رابطه با قراردادهای پیمانکاری تأسیسات برقی ساختمان پرسیده می‌شود، این است که در چه زمینه‌هایی می‌توان از این نوع نمونه قرارداد پیمانکاری برق استفاده کرد؟ آیا برای سیم‌کشی و رفع اتصال برقی تمامی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… این قرارداد کاربرد دارد؟ در ادامه برخی از انواع خدمات پیمانکاری برق که در این قرارداد قابل گنجاندن هستند را بررسی می‌کنیم:

  • طراحی و اجرای تأسیسات برق کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها، مراکز صنعتی و…
  • طراحی و نصب انواع تابلوهای LV-MV صنعتی
  • سیم‌کشی تمامی تأسیسات برقی محیط‌های اداری، تجاری و مسکونی
  • رفع اتصال برقی و مشکلات فنی در محیط‌های تجاری، اداری و خانگی
  • طراحی و نصب انواع سیستم‌های روشنایی هوشمند
  • طراحی و نصب سیستم‌های برق اضطراری در محیط‌های صنعتی، اداری و خانگی
  • نصب و راه‌اندازی سیستم‌های امنیتی مانند دوربین مداربسته
  • نصب و راه‌اندازی انواع آیفون تصویری و صوتی
  • طراحی و نصب انواع سیستم‌های اعلام حریق
  • و…

پیمانکاری برق ساختمان

قرارداد پیمانکاری برق چیست و چه مفادی در آن وجود دارد؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که با پیمانکار خود یک قرارداد درزمینه تأسیسات برقی امضا کنید، باید از مفاد آن اطلاع داشته باشید. البته در این زمینه می‌توانید بر روی کمک مشاوران حقوقی تیم متخصص لامینگو هم حساب کنید. در یک قرارداد پیمانکاری برق ساختمان، معمولاً تمامی مفاد یک قرارداد پیمانکاری ازجمله مشخصات کارفرما و پیمانکار، موضوع قرارداد، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت‌زمان طول انجام کار پیمانکار یا همان مدت قرارداد، محل ساختمانی که فعالیت‌های تأسیساتی باید در آن انجام شود، مشخصات فنی ساختمان به صورت کلی، مبلغ قرارداد بر اساس توافق پیمانکار و کارفرما، نحوه پرداخت مبلغ توافق شده به پیمانکار، تعهدات طرفین، اسناد و مدارک لازم، نوع سیم‌کشی ساختمان، موارد فسخ قرارداد در صورت لزوم را دارا است!

اهمیت انعقاد قرارداد این است که در صورت نیاز شما می‌توانید، پیگیری قضایی لازم را انجام دهید تا نگرانی از بابت مشکلات و چالش‌هایی که ممکن است، پیش بیاید نداشته باشید.

برق ساختمان

نکات مهم در تدوین قرارداد پیمانکاری برق ساختمان

زمان و مکان قرارداد پیمانکاری برق ساختمان

در این بند توضیح می‌دهید که پیمانکاری برق در چه مدتی انجام خواهد شد. این زمان تعهدی ایجاد می‌کند و پیمانکار موظف است در زمان مشخص شده، کار را به پایان برساند. همچنین مکان انجام پروژه نیز مشخص می‌شود. به طور کلی، قرارداد پیمانکاری به نوشتن وقت احتیاج دارد.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد

در زمینه پرداخت هزینه و مبلغ نمونه قرارداد سیم کشی برق روش‌های متفاوتی وجود دارد. این روش‌ها به نظر و توافق و سلیقه کارفرما و پیمانکار مرتبط است. در این بخش، می‌توانید نحوه پرداخت مبلغ نمونه قرارداد پیمانکاری برق را مشخص کنید. مثلا چه میزان و چه درصدی از مبلغ در ابتدای کار پرداخت شود، چه میزان در میانه کار و چه مقدار در انتهای مدت قرارداد پرداخت شود.

بیشتر بخوانید:

سیستم روشنایی هوشمند

تعهدات و وظایف پیمانکار برق

با توجه به نوع کار و انتظاراتی که کارفرما از پیمانکار دارد، پیمانکار وظایف و تعهداتی را به‌عهده می‌گیرد. وظایف پیمانکار برق براساس نوع کار، تخصصی است و شامل مباحث فنی کار نیز می‌شوند. در اینجا از آقای احمدی و رضایی خواستم که در این زمینه اطلاعات کاملی در اختیار ما بگذارند تا فرم خام قرارداد برق ساختمان ، با توجه به نوع کار تنظیم شود. البته به غیر مباحث فنی و تخصصی کار، پیمانکار وظایف عمومی هم در مقابل کارفرما دارد. وظایفی مانند:

  1. رعایت مقررات ملی ساختمان
  2. توجه به نقشه و برنامه ابتدایی که براساس آن، پروانه کار صادر شده است.
  3. بررسی نقشه و برنامه، قبل از شروع به کار
  4. تهیه زمان بندی و متعهد بودن به انجام کار در زمان مشخص
  5. استفاده از ابزار و وسایل استاندارد که مورد قبول مرجع صادر کننده مجوز باشد.
  6. در صورت به کارگیری افراد دیگر، مسئولیت آن‌ها را به‌عهده بگیرد.
  7. صحت و سلامت کلیه کارها
  8. رعایت اصول ایمنی و زیست محیطی
  9. و وظایف و تعهداتی که از طرف پیمانکار به اسم شروط کار مشخص شده است.

برق ساختمان

تعهدات و وظایف کارفرما در نمونه قرارداد پیمانکاری برق

حالا نوبت کارفرما است. در این بخش، تعهدات و وظایف کارفرما در نمونه قرارداد پیمانکاری برق، نوشته می‌شود. تعهدات کارفرما مسائلی مانند موارد زیر است:

  1. پرداخت مبلغ شرط شده برای قرارداد
  2. تهیه ابزار و وسایل و احتیاجات پیمانکار
  3. تهیه مکان مناسب جهت استراحت پیمانکار
  4. تعهد به انجام شروطی است که در ابتدای امضای نمونه قرارداد برق ساختمان با پیمانکار صحبت شده است.

در این بخش، اگر پیمانکار نکته یا شرط خاصی دارد می‌تواند بیان کند تا در نمونه قرارداد سیم کشی برق نوشته شود.

بعضی از مردم نمی‌دانند یکی از دلایلی که دانلود نمونه قرارداد برق کشی ساختمان برای استفاده چندان جالب نیست، همین بحث تعهدات است. در نمونه قرارداد، خیلی از درخواست‌ها و انتظارات طرفین نوشته نمی‌شود یا فراموش می‌شود. مشاور حقوقی مطمئن می‌تواند با توجه به کار شما، دغدغه شما و چیزی که می‌خواهید، قرارداد پیمانکاری برق ساختمان را برایتان آماده کند.

کلیک کنید

مشاوره رایگان جهت بازسازی ساختمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن